Waarom deelnemen aan PAL?

Waarom deelnemen aan PAL?

Voor de tutees

Politika startte het PAL-project omdat politika zich mee wil inzetten om studenten te helpen slagen in hun opleiding. Met het project probeert politika tegemoet te komen aan de vraag rond extra studiebegeleiding die reeds enkele jaren kwam vanuit de nieuwe studenten. Met PAL biedt politika die ondersteuning via een informeel en toegankelijk medium aan, dat bovendien gratis is. Deze ondersteuning moet gezien worden als een (vrijwillige) aanvulling op de professionele begeleiding die vanuit de KU Leuven en de faculteit zelf voorzien wordt. Op die manier probeert politika bij te dragen aan een verbetering van de studieresultaten van de studenten die aan de faculteit Sociale Wetenschappen studeren.

Uit wetenschappelijk onderzoek zijn al heel wat voordelen van peer teaching naar voren gekomen. Zo bereik je een diepere verwerking van de leerstof alsook een betere kijk op de verschillende bestaande studiemethodes. Doordat je samenzit met tutoren die vanuit hun eigen ervaring vertellen over de vakinhoud en hun leermethodes, kan je aspecten die je aangeleerd krijgt ook implementeren in je eigen studiemethode. Zo wordt het mogelijk om specifieker en vakgerichter te studeren. Een ander veel gehoord voordeel is dat PAL zorgt voor extra motivering bij het studeren en dat ze de drempel voor vragen te stellen naar beneden haalt. Het is immers veel minder bedreigend om je vragen te stellen aan een ouderejaar of aan een leeftijdsgenoot dan dat je je vragen aan de professor of in een aula stelt. Naast het educatieve aspect is er ook een sociaal aspect binnen PAL doordat studenten kennis maken met hun medestudenten waardoor er een zekere mate van studentensolidariteit zorgt.

Als laatste is PAL ook een extra middel om studenten op een informele wijze te informeren over de verwachtingen en studie-inzet die een academische bachelor vraagt. PAL wil de tutees laten reflecteren over hun studieproces, doordat ze van zowel studenten in dezelfde situatie, als studenten die meer ervaring hebben continue feedback krijgen, dit op zowel een  impliciete als expliciete manier.

Voor de tutoren

Ook de ouderejaars zijn er heel wat voordelen die zij uit hun deelname aan het PAL-project kunnen halen. Ook voor hen helpen de wekelijkse sessies bij het verder ontwikkelen van hun communicatieve en sociale vaardigheden. Doordat je op een systematische manier voor een groep zal spreken, komt dat zowel je presentatievaardigheid als je kwaliteiten als gespreksleider ten goede. Verder heeft het feit dat je reeds geziene leerstof nogmaals behandeld,  een positieve invloed op je verdere academische carrière. Doordat je de leerstof creatief verwerkt en uitlegt aan anderen, zal je eigen inzicht in de leerstof nog verbeteren en die diepere inzichten kunnen meegenomen naar vervolgvakken in de bachelor.

Verder is het ook zo dat de tutoren een certificaat krijgen dat officieel erkend wordt door de KU Leuven. Dit wordt dan ook ondertekend door de decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x